Методичний кейс вчителя
Спільними для всіх компетентностей
є такі вміння:
- читання з розумінням;
- уміння висловлювати власну думку усно і письмово;
- критичне та системне мислення;
- здатність логічно обґрунтовувати позицію;
- творчість, ініціативність;
- вміння конструктивно керувати емоціями;
- оцінювати ризики, приймати рішення;
- розв’язувати проблеми;
- здатність співпрацювати з іншими людьми.
Інтерактивні форми організації навчальної діяльності молодших школярів на уроках математикиКейс-технологіяКейс-метод (від англ. саsе studу – вивчення ситуації - випадок), відомий у вітчизняній освіті як метод ситуативного навчання на конкретних прикладах), дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності учнів.Суть методу досить проста: для організації навчання використовується опис конкретних ситуацій. Учням пропонують осмислити реальну життєву ситуацію, опис якої одночасно відбиває не тільки будь-які практичні проблеми, а і актуалізує певний комплекс знань, які необхідно засвоїти при вивченні даної проблеми. При цьому сама проблема не має однозначних рішень.Наприклад:Задача. Родина вирішила в квартирі застелити підлогу ковровим покриттям. В квартирі 3 кімнати.1-4на5м, 2-4на 4, і 3-2на3. Скільки квадратних метрів коврового покриття необхіднодля того, щоб застелити підлогу?Задача. Для здорового росту та розвитку дитини молодшого шкільного віку сніданок повинен становити 600 ккал. Склади собі меню для повноцінного сніданку. Розрахунок ккал для 100 г продуктів.Комплексні задачіЗадача 1. Свої літні канікули Максим, Оленка та Галинка проводили у бабусі. Діти вирішили допомогти їй заготовити ягоди для консервації. Максим нарвав 2 кошики вишень по 5 кг, Оленка — 3 кошики черешень по 2 кг, а Галинка принесла 2 кг малини. Скільки всього кг ягід назбирали діти?Завдання 1. Бабуся вирішила приготувати компоти з цих ягід, взявши третю частину. Скільки ягід залишилося у бабусі?Завдання 2. Із 10 кг ягід бабуся зварила варення. 6 кг вишневого варення вона розклала у 3 однакові банки. Скільки таких банок потрібно, щоб розкласти 4 кг варення.Завдання 3. Із решти ягід бабуся спекла пиріг прямокутної форми. Діти двома розрізами розділили його на 4 частини так, щоб 2 із них були чотирикутної форми, а інші — трикутної. Як вони це зробили?СторітелінгСторітеллінг - це спосіб передачі інформації через розповідання історій.Наприклад:Запропонуйте дітям створити короткі повчальні історії про взаємини цифр. Наприклад, на уроках, де учні вчаться додавати та віднімати, вони можуть розповідати про те, як дві цифри (наприклад, 8 і 2) посварилися, і почалися втрати для обох сторін (8-2=6). А потім цифри знову зустрілися і почали дружити (8+2=10).Можна використовувати історії. Запропонуйте учням поміркувати над запитаннями: «Про що мріє Х?», «Навіщо існують дії множення і ділення?», «Якими предметами могли би бути трикутник, коло?».Це (Персоніфікація цифр, математичних символів та елементів) допоможе дітям краще запам’ятати конкретні приклади, формули та способи розв’язування задач. Крім того, такі ігри-історії допомагають розрядити навчальну атмосферу, дати перепочити перед новою порцією інформації. Діти вчаться з думкою про те, що наука — ближча, ніж здається. Адже коло, наприклад, асоціюватиметься з тортом та історією, у якій воно фігурувало.«Перевернуте навчання»Перевернуте навчання — це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань.НаприкладНаприклад при вивченні таблиці множення на 5 : переглянути вдома навчальне відео , вивчити таблицю, а на уроці відтворити набуті знання через творчі завдання,приклади,задачі.Вдома повторити матеріал вивчений у 2 класі, а в класі відтворити знання.Технологія STEMSTEM — це абревіатура зі слів:Science (наука)Technology (технології)Engineering (інженерія)Mathematics (математика).Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент + інноваційні технології.Наприклад:Проводити різноманітні дослідженняЯка довжина, ширина аркуша в зошиті, підручника в см, дм, дюймах? Довжина олівця? Якої довжини ручка? Як це виміряти? Довжина, ширина парти локтями?Вже такі завдання покажуть найменшим учням, як працювати з вимірювальними інструментами, як фіксувати, аналізувати, застосовувати інформацію, сформують уявлення про багатовимірність світу. Що для цього потрібно? Набір інструментів найпростіший – лінійка, трикутник, транспортир.І навіть якщо учні вже розуміють, що таке довжина, що таке ширина, які існують одиниці вимірювання, їм буде цікаво відчути себе науковцями, що отримують інформацію, застосовуючи спеціальні інструменти, фіксують і систематизують отримані дані. Звісно, надалі завдання, технології, інструментарій ускладнюватимуться.Презентація уроку: https://naurok.com.ua/prezentaciya-uroku-z-matematiki-u-3-klasi-urok-z-vikoristannyam-stem-tehnologiy-38785.htmlТехнологія квестівСпочатку назва «квест» (англ. quest) використовувалася в назві комп'ютерних ігор, розроблених компанією Sierra On-Line: King's Quest, Space Quest, Police Quest. Пізніше квестом почали називати активні екстремальні та інтелектуальні ігри.Урок на свіжому повітрі. Для цього потрібно вийти на вулицю (парк, шкільне подвір’я, або ж поїхати на якусь екскурсію), де діти будуть шукати різноманітні підказки та предмети, щоб потім, зібравши їх, розв’язати головоломку, знайти скарб або ж відповісти на запитання.– Урок у замкненому приміщенні. Принцип квесту – знайти вихід. Діти мають виконати низку тих чи інших дій, щоб знайти ключ та врятуватися.Наприклад:Яким чином можна перевірити дію множення дією ділення? Як складати ланцюги живлення?Мета:- формування предметних компетентностей: ознайомлення учнів з прийомом перевірки дії множення дією ділення; вправляти у складанні задач за поданим виразом; розвивати критичне мислення; розвивати вміння встановлювати зв'язки між рослинним і тваринним світом , наводити приклади ланцюгів живлення та вміти складати їх; виховувати дбайливе ставлення до природи.
- формування ключових компетентностей:
- уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і її план виконання, вміння організовувати своє робоче місце;
- комунікативної: розвивати вміння доводити власну думку; вчити дітей спілкуватися та формувати вміння підтримувати дружні стосунки;
- соціальна: розвивати вміння продуктивно працювати в команді (парах , групах);
Рольова гра «Гідрометеорологічний центр», «Математичний ланцюжок», Каліграфічна хвилинка. Задача-жарт,приклади...Технологія «Кольорові капелюхи»6 капелюхів мислення Едварда Де БоноМетод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри.Наприклад:Тема: Міри часу. Визначення часу. Вирішення задач.Мета: формувати знання і виробити навички визначення часу по годинах, вміння вирішувати завдання і вирази на визначення часу; розвивати обчислювальні навички, увагу, акуратність; виховувати пізнавальний інтерес, любов до математики.Тип уроку: урок формування умінь і навичок.Обладнання: капелюхи де Боно, годинник, таблиця одиниць виміру часу.Методи: інтерактивний метод «Шість мислячих капелюхів де Боно».Які одиниці вимірювання часу ви знаєте? Як вимірювали час у старовину?Білий капелюхфокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).На сьогоднішній день існують такі одиниці вимірювання часу: секунда, хвилина, година, доба, місяць (30 або 31 день), в лютому 28 діб, або 29, якщо рік високосний; рік звичайний становить 365 діб, високосний 366; століття - це 100 років. Люди в давнину відзначали проміжки часу, пов'язані з природними явищами: сезон кладки яєць, сезон виведення пташенят. Природа сама підказувала, як поділити рік на менші проміжки часу.У давнину мисливці визначали, як довго вони знаходяться на полюванні, вважаючи кількість ночей. Єгиптяни поділили день і ніч на годинник. Сонячний годинник для визначення денного часу були відкриті в Стародавньому Єгипті понад 5000 років тому. Приблизно 1300 років нашої ери з'явилися перші механічні годинники. У 1581 році італієць Галілей створив маятниковий годинник, які точно вимірювали час за допомогою колишеться маятника.Що змусило людей ввести єдину міру часу? Якими годинами користуються сучасні люди?Червоний капелюхувага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.Людям важко було зрозуміти один одного. Сучасні люди користуються більш точними годинами. У 1929 році були вперше використані кварцові генератори, що дозволило точність ходу до 1 секунди на 3 роки. У 1948 році винайдені атомний годинник. Вони настільки точні, що похибка склала 1 секунду за 1,6 мільйона років.З цього роблю висновок, що людство зробило великий крок у пошуках точності вимірювання часу, а це свідчить про велику залежність людей від часу.1) 120 міс.+ 2 міс. = 122 місяці2) 34 роки 8 міс. - 9лет 9 міс. = 24 роки 11 міс.Які переваги в вимірі часу зараз над тим, як вимірювали час у давнину?Жовтий капелюхдослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядаєтьсяПо-перше, в давнину люди користувалися великими проміжками часу (сезон кладки яєць). Люди не знали, як визначити, наприклад, день народження, а зараз можуть визначити число, місяць, рік, століття, навіть хвилину з секундами.По-друге, сучасні люди всієї планети мають загальні одиниці вимірювання часу: секунда, хвилина. годину, рік, століття. Цього не було в старовину. Якщо одна людина вимірював час водними годинами, то інший - пісочним. Люди не були впевнені, що зустрінуться, була відсутня загальна одиниця часу.Сучасні люди мають надточний годинник, які зручні і доступні кожному, навіть школяреві. А в давнину годинник були великими, їх важко було носити, та й були вони не в кожного. Користуватися ними могли тільки спеціально навчені люди.Батько - 40 роківСин - 10 роківБабуся - 60 роківЗавдання.18 деталей слюсар виготовляє за 3 години, а учень - за 6 годин. За скільки годин можуть виготовити таку ж кількість деталей слюсар і учень, якщо будуть працювати разом?1) 18: 3 = 6 (дет.) - за 1 годину слюсар2) 18: 6 = 3 (дет.) - за 1 годину учень3) 6 + 3 = 9 (дет.) - разом слюсар і учень за 1 годину4) 18: 9 = 2 (години) -ізготовят 18 деталей разомВідповідь: за 2 годиниПоясніть призначення одиниць виміру часу.Зелений капелюхпошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацюваньХвилини використовують в школі, робочий день вимірюється в годинах і хвилинах, досягнення в спорті позначають хвилинами, секундами і часток секунди, в розкладі поїздів і літаків використовують рік, місяць, день, годину і хвилину. Термін «добу» зустрічається в повідомленнях синоптиків і в тривалості польоту в космос.Тривалість навчального року - 9 місяців, канікул - 3 місяці. Рік розписаний по місяцях і числах. Тижнями в календарях, в пресі теж позначають рік випуску. При складанні біографії використовують рік народження, число, місяць.1) 2013 - тисяча дев'ятсот вісімдесят дві = 31год1500 + 31 = 1531год = 15 століть 31 рік2) Богдан Хмельницький жив в кінці XV - початку XVI століття;Тарас Шевченко жив у XVIII столітті;Леся Українка жила в кінці XVIII - початку IX століття.Які недоліки вимірювання часу існують сьогодні?Чорний капелюхоцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвиткуУ кожній частині планети годинник показує різний час. Наприклад, якщо на півдні годинник показує 12 годин, то на півночі - 0 годин. Кожну хвилину доби в різних точках земної кулі відбувається схід і захід сонця: десь зараз північ, а де-то - південь.Світ поділений на 24 часові пояси. Якщо летіти на схід, то при перетині кожного пояса потрібно переставити годинник на 1 годину вперед, а їли летіти на захід - то на 1 годину назад.Якщо ви перетинаєте лінію зміни дати, то необхідно змінити день в календарі. Рухаючись на захід, потрібно додати 1 день, на схід - відняти 1 день.Що ми сьогодні вивчали на уроці?Навіщо потрібно знати міри часу?Синій капелюхуправління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовахЗаходи часу займають важливе місце в житті сучасної людини. Робочий день розписаний по хвилинах. Важливо знати міри часу, щоб визначити дату історичної події, дня народження.Потрібно вчитися цінувати час з дитинства, дотримуючись режиму дня. На уроці, якщо ти добре попрацював, то використовував час з користю для себе.Можна зробити висновок, що знання заходів часу для сучасної людини є необхідною умовою. Люди різних професій залежать від часу. Користуватися годинами вміє кожен школяр. А вміння оперувати одиницями часу допоможе нам не тільки в побуті, але і в нашій майбутньої професії.LEGOКубики LEGO або «шість цеглинок» - це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізовувати ігрові та діяльнісні методи навчання в початковій школі .Мета : зацікавити дітей у вивченні математики, навчити шукати та пояснювати власні рішення , розвинути навички логічного мислення.Завдання з використанням кубиків LEGOна уроках математики1.Складаємо виразиКожна дитина на 3-х своїх цеглинках пише цифри фломастером , а ще на 3-х - математичні знаки «=», «+», « - ». З отриманих чисел і знаків складають вирази, записують і розв’язують . Можна мінятися кубиками.Запитання до дітей- Що було зробити легко,важко?
- Скільки виразів у вас вийшло?
2.Вивчаємо склад числа.Наприклад у дітей цеглинки 2 на 2 різного кольору. Утворіть число «5» різними способами. Будуємо 2 стовбчика, потім просто перекладаємо цеглинки.3.Математичний диктант « Будуємо будинок»Наприклад , 1 поверх – це 4 цеглинки ;2 поверх – це на 1 цеглинку менше3 поверх – це на 1 менше, чим другий ;4 поверх – це на 1 менше ,чим третій4.Вивчаємо склад числа ( робота в групі)Наприклад вивчаємо склад числа «6». Учні сидять по 6 за столами в кожної дитини свій колір (6 цеглинок одного кольору). За годинниковою стрілкою діти міняються кубиком, таким чином дивляться скільки в них залишилося кубиків свого кольору і скільки кубиків у піраміді іншого кольору.Запитання до дітей- Як утворився склад числа?
- Чи важким було завдання?
5.Башта з прикладівНаприклад, перед дітьми лежить чистий аркуш паперу та фломастер. За завданням вчителя діти викладають башту з 5 цеглинок ( на папері) потім пишуть фломастером математичний знак «+» викладають башту з 3 цеглинок. Рахують і роблять висновок, що башта буде складатися з 8 цеглинок і будують поруч відповідну башту.6.Математичний ланцюжокДитина об’єднує шість цеглинок у дві групи – холодні і теплі кольори. Цеглинкам теплих кольорів присвоюють знак «+» , а холодних «-». Кожній цеглинці присвоюється своя цифра. Наприклад, Червона 1, жовта 2, помаранчева 3, зелена 4, блакитна 5, синя 6. Діти по черзі викладають по одній цеглинці і ведуть лічбу, відповідно до умов. Потрібно використати всі свої цеглинки.=1Запитання до дітей- Де вжитті людини знадобляться математичні вміння?
- Що було б якби люди не вміли рахувати?
7.Прямі, криві, ламані лініїДіти разом з вчителем згадують поняття «точка», «лінія». Якими можуть бути лінії – прямими , кривими, ламаними. Самостійно діти викладають за допомогою цеглинок пряму лінію, а потім криву. Потім в парах діти викладають найкоротшу пряму лінію, і найдовшу ламану лінію ( міняють місцями). Рахують за допомогою скількох цеглинок у них вийшла крива лінія, пряма лінія.Запитання до дітей- Де в житті ми зустрічаємо «точку»?
- Чи можна намалювати лінію без точки?
- Де в житті ми зустрічаємо пряму лінію?
- Чи можна з цеглинок викласти пряму ( вертикальну чи горизонтальну, криву чи ламану лінію)?
8.Додавання і віднімання в межах 10Кожній цеглинці присвоюється певна цифра. Наприклад :Червона -5 ;Помаранчева – 3 ; Жовта – 7 «Зелена – 6 ; Блакитна – 10;Синя – 9Вчитель на карточках показує приклад дітям , наприклад, 2+3;6+1; 9-2; 7+3; 5-2; 10 -1;8+2;5 -2; 7-2. Діти усно рахують і піднімають ту цеглинку кольором, яка відповідає правильній відповіді. В кінці дітям можна запропонувати кольорограму. Наприклад, якщо дітям сподобався урок то вони повинні підняти зелену цеглинку, якщо не зовсім сподобався, то жовту, а якщо зовсім не сподобався – червону.9.Задачі розв’язуємо легко, швидко і просто.Діти сидять в групі по 4. Всі завдання виконують за допомогою кубиків. Наприклад, у дівчинки 3 червоних яблука, а в хлопчика 4 зелені груші. Скільки фруктів у них разом? Або мама купила 3 сині повітряні кульки, 2 зелені,4 помаранчеві і 1 жовту кульку. Скільки всього кульок купила мама? А якщо 2 зелені кульки полетить, то залишиться?10.Пропонуємо дітям самостійно скласти і розв’язати задачу за допомогою кубиків про цукерки та морозиво.Гра «Математичний фокус»Мета: розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO.У першому виразі виконують додавання 3 цеглинок LEGO жовтого кольору. І у відповіді отримують 30. У другому виразі на додавання 1 доданок - жовта цеглинка, а другий і третій доданок - цеглинки червоного кольору. Їх сума дорівнює 18. У третьому виразі зменшуване червона цеглинка, а від’ємник блакитна цеглинка. Різниця - 2. Знайдіть чому дорівнює сума блакитної, червоної і жовтої цеглинок.Гра «Графік»Мета: вчити дітей будувати графіки.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO, предмети різні по довжині.Щоб виміряти предмети, будуємо башточку з конструктора LEGO. А потім порівнюємо довжину декількох речей, викладаючи кубики стовпчиками. Так можна розповісти дітям, навіщо потрібні графіки і як їх будують.Гра «Чарівний диктант»Мета: закріпити поняття просторового сприйняття.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO.Геометрична мозаїка, яка допомагає закріпити поняття просторового сприйняття: вгору — вниз, праворуч — ліворуч. За словесною інструкцією діти самостійно розташовують LEGO - деталі.Гра «Вантажники»Мета: закріпити навички усного рахунку; розвивати увагу і зосередженість; виховувати терпіння.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO, зображення вантажної машини, картки з числами.Учитель роздруковує зображення будь-якої вантажної машинки. Також готує окремо картки з числами. За кожною цеглинкою закріплюється своя цифра. Учні повинні завантажити в машину певну кількість кубиків, сума яких дорівнює числу на картці.Гра «Рахуємо легко»Мета: вчити дітей просторово мислити, розкладати число на одиниці, десятки, сотні.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO.Завдання : вчитель ознайомлює дітей зі схемою розміщення цеглинок – чисел в стовпчик: де перший рядок – це сотні, другий рядок – десятки, третій рядок – одиниці. Учитель називає дітям числа, а діти в парах (індивідуально) викладають їх з цеглинок відповідно до схеми. Також можна запропонувати дітям викласти з цеглинок власні числа, та записати їх у зошит.Гра «Більше чи менше»Мета: закріпити співвідношення цифри і числа; вчитися порівнювати; розвивати увагу.Обладнання: цеглинки LEGO system, картки з написаними на них нерівностями, кубики з написаними на них знаками « ˃», «˂», « =».Завдання: дитина отримує картку з завданням і цеглинками викладає свою нерівність. Рахує цеглинки і кладе на картку цеглинку з потрібним знаком.Викладає цифрами або записує нерівність.Гра «Логічні послідовності»Мета: розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO.З кубиків лего можна викладати логічні послідовності. Дитина за завданням дорослого повинна продовжити послідовність або знайти помилку в викладеній послідовності.Гра «Будівельник»Мета: вчити співвідносити цифру з кількістю предметів.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO, папір розкреслений на квадрати.Вчитель – архітектор, який намалював план міста. А діти – будівельники, які повинні за цим планом забудувати місто. Учитель на листку паперу креслить квадрати. Кожен квадрат позначає числом. Гра полягає у тому, щоб учні для кожного квадратика побудували вежу потрібного розміру. Якщо в квадраті стоїть цифра 2, то і кубика потрібно взяти 2. Якщо цифра 5-то і кубиків необхідно 5.Гра «Чарівні LEGO- перетворення»Мета: закріпити знання про властивості геометричних фігур. Виховувати терпіння та наполегливість під час виконання завдання. Розвивати творчу уяву, асоціативне мислення.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO.Завдання: вчитель пропонує учасникам викласти з цеглинок конструктора прямокутник. Потім перетворити прямокутник на квадрат.- Чим квадрат відрізняється від прямокутника?
- На що схожі ці фігури в навколишньому світі?
- Скільки цеглинок потрібно, щоб утворити прямокутник?
- Щоб утворити квадрат?
Гра «Порахуємо та побудуємо»Мета: закріпити навички усного рахунку; розвивати увагу і зосередженість.Обладнання: цеглинки конструктора LEGO.Завдання: педагог називає вирази 36 : 6; 24: 3; (25 – 5) : 4. Число-відповіді на задані вирази означає кількість штирів, які дитина повинна накрити, щоб поставити наступну цеглину в башту. Потім дітям можна запропонувати відповісти на питання:- На що схожа ваша башта?
- Що башта вам нагадує?
Розвивати наочно – дійове та образне мислення.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
до виконання окремих вправ
Вправи «Презентація букв», «Презентація цифр»
Дидактична доцільність вправ: розвиваємо пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, фонематичний слух. Формуємо: уміння впізнавати кожну друковану букву алфавіту (цифру); чітке уявлення того, що буква — це графічний знак звука; уявлення про графічний образ друкованої літери (цифри).
Здійснюється збагачення й поповнення активного словникового запасу учнів, формування і розвиток мовленнєвих навичок. Вправа націлена на формування вміння уважно слухати, розуміти почуте, виконувати завдання після одного прослуховування.
Технологічна структура вправи
Метод бесіди — Сьогодні ми ознайомимося з першими літерами українського алфавіту, а для цього заспіваємо пісеньку «Алфавіт». Погляньмо на букви, увага на екран. Промовляймо ра́зом з диктором. Після перегляду презентації семи літер учитель проводить бесіду.
— Назвіть букву, що була першою на екрані.
— Що зображено біля великої та маленької літер Аа?
— Молодці. (Для підтвердження правильності відповідей учнів учитель прикріпляє на дошці картку із зображенням літер Аа.)
— Яку букву ви побачили після букв Вв?
— Що зображено біля букв Гг?
— Якого кольору годинник? А стрілочки якого кольору? Молодці (картка).
— Назвіть останню літеру сьогоднішньої презентації.
— Що намальовано біля букв Ее?
— Якого кольору ця машина?
— Молодці (картка). Протягом вересня (по три уроки щоденно (читання + українська мова + «Я пізнаю світ») учитель має розглянути (метод бесіди — за наведеним зразком) кожну букву з блоку, поданого в презентації. Аналогічно працюємо над виконанням вправи «Презентація цифр»
Вправа «Човники» (формування й розвиток навички читання цілими словами)
Дидактична доцільність вправи: формування усвідомленого, правильного плавного читання «цілими словами»; навчання вимови слів за орфоепічними нормами; розвиток зорової пам’яті (графічний образ слова), дотримання пауз, регулювання темпу читання, сили, тону голосу; сприяє поповненню активного словникового запасу учнів. Учень «стежить» вказівним пальчиком руки, що зумовлено тактильною пам’яттю. Учитель наголошує на алгоритмі стеження: зліва направо, зверху вниз.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Наш український народ — дуже мудрий. Про його мудрість свідчать складені ним численні прислів’я. Послухайте уважно одне з українських прислів’їв і запам’ятайте: «Хто багато читає, той багато знає».
— Хто може повторити прислів’я, піднесіть, будь ласка, руку. — Хто може пояснити, чому так: багато знає той, хто читає багато? (Із книжок ми можемо дізнатися про все у світі. Хто багато читає, той стає освіченою та мудрою людиною. Учні нашого класу стануть гарними, успішними учнями, якщо обов’язково читатимуть книжки).
— Хто з вас уміє читати? — Згадаймо з вами, як правильно читати. (Читають словами. Слова між собою розділені пробілами — порожніми місцями. Читають зліва направо, зверху вниз або за напрямком стрілки).
— Тепер прочитаймо прислів’я всі ра́ зом... Алгоритм формування навички читання цілими словами
1. Бесіда про значення читання в житті людини.
2. Формування повної орієнтувальної основи читання й уміння застосовувати прийом стеження: — бесіда про значення в житті кожної людини здобутків, досвіду народу, досягнень видатних людей; — слухання і сприйняття медіатексту (малі жанри усної народної творчості, висловлення видатних людей тощо); — відтворення вислову з пам’яті; — тлумачення змісту вислову; — повторення правил читання (слова відокремлені одне від одного пробілами, читання зліва направо, зверху вниз, цілими словами); — читання вислову вчителем (учитель читає і «саджає» слова в човники); — хорове читання вислову (учитель читає ра́ зом з учнями, «саджає» слово в човник, учні повторюють рухи вчителя в повітрі); — індивідуальна робота біля дошки (учень/учениця, сприйнявши графічний образ слова, відтворює вказане слово, «прочитуючи» його й «саджаючи» слово в човник); — «читання» (відтворення з пам’яті графічних образів слів) вислову одним учнем.
Вправа «Жук-буквоїд» (та її варіанти: «Сонечко і хмарки», «Кнопочка вишиває», «Дощик», «Допомога Поспішайкові») Дидактична доцільність вправи: дає можливість вивчити алфавіт; розвиває пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, фонематичний слух, уяву. Формуємо: уміння впізнавати кожну друковану букву алфавіту; чітке уявлення того, що буква — це графічний знак звука; уявлення про графічний образ друкованих літер. Збагачується активний словниковий запас учнів. Вправа націлена на вміння уважно слухати, розуміти почуте, виконувати завдання після одного прослуховування. Технологічна структура вправи
Метод бесіди (за плакатом на дошці)
— Ра́ зом з нами подорожувати Країною Знань буде жук (сонечко і хмарки, дощик, наші друзі коротульки). Це незвичайний жук. Він полюбляє шкодити буквам. Тому його назвали жуком-буквоїдом. Ми не будемо сварити за це комаху, а станемо лікарями Айболи́ тями й вилікуємо букви.
— Відновімо велику букву А. Ця буква складається з двох похилих ліній і перетинки між ними. Уявіть, що ви артисти. Як би ви презентували велику друковану літеру А на сцені? — Пальчиками проведіть у напрямку стрілочок, які показують, як правильно написати велику друковану літеру А. (Зразок — на полях вправи в посібнику). Ось так, як я. (Учитель презентує велику друковану літеру А на плакаті та демонструє її елементи, звертаючи увагу на алгоритм відтворення). — Вилікуймо букву. (Учитель викликає учнів до дошки по черзі для роботи з плакатом. Учні класу в цей час виконують роботу в посібниках індивідуально.)
Вправа «Сорока й черепаха»
Дидактична доцільність вправи: ця вправа дає можливість оволодіти технікою, прийомами читання, розуміння й аналізу тексту, зокрема реалізувати такі складові техніки читання, як спосіб читання цілими словами, правильність читання (читання з дотриманням літературної вимови), швидкість читання (нормальний темп, що дає можливість усвідомити текст). Результатом роботи над цією вправою є формування навички читати з правильним інтонуванням, активізацією процесів розумової діяльності, запам’ятовування й сприйняття та відтворення прочитаного. Ця вправа — копітка робота вчителя над формуванням, удосконаленням артикуляційних навичок. Вона є засобом відпрацювання темпу читання й переходу до читання мовчки. Вправа має морально-етичне значення: у дитини формується впевненість у своїх силах і здібностях, що є мотиваційним компонентом її навчання. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Ми бажаємо бути успішними учнями. Перший крок до успіху учня — це вміння швидко і правильно читати. І нам у цьому допоможуть друзі — сорока й черепаха.
— Як ходить черепаха? (Повільно.)
— Покажіть як саме (діти демонструють біля парт).
— І читати ми будемо ра́ зом зі мною в темпі ходи́ черепахи, тобто повільно. Поставимо вказівний пальчик на перший склад (перше слово). Читаємо, «саджаючи» слова в човники (діти читають ра́ зом з учителем). Молодці!
— А сорока збирає всі новини в лісі. Для цього їй необхідно швидко літати. Покажіть як саме (діти демонструють біля парт).
— Читаймо зі мною в темпі моторної сороки, тобто швидко, «саджаючи» слова в човники. Приготуймо вказівні пальчики. Читаймо ра́ зом. Молодці! — Зараз хлопці прочитають у темпі ходи черепахи (повільно), а дівчата будуть слідкувати (діти читають під керівництвом учителя). Молодці!
— А зараз у темпі моторної сороки (швидко) прочитають дівчата, а хлопці слідкуватимуть (діти читають ра́ зом з учителем).
Вправа «Пісенька складів»
Дидактична доцільність вправи: виконання вправи дає можливість розвивати зорову пам’ять, довільну увагу, фонематичний слух; а також навичку читати цілими словами (декілька складів або буквосполучень); формує навичку миттєвого впізнавання найуживаніших слів (з двох-трьох букв) і коротких сполучень слів; уміння впізнавати кожну друковану літеру алфавіту; уміння правильно інтонувати слова, речення на основі правильного дихання, яке є основою мовлення; емоційноціннісне сприйняття. Вправа дає можливість здійснювати здоров’язбережувальні технології.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Для того щоб швидко й правильно читати, необхідно розвивати правильність вимови та дихання. Піднесіть руки, хто любить співати. А наші герої завжди співають свою улюблену «Пісеньку складів». Прочитаймо, які саме склади наші герої співають сьогодні.
— Я ставлю вказівний палець на перший склад «Пісеньки складів» (плакат висить на дошці) і буду читати склади по вертикалі (зверху вниз), «саджаючи» склади в човники. Читайте ра́ зом зі мною. (Учитель демонструє читання складів по вертикалі на плакаті).
— А зараз прочитаєте склади по вертикалі ви, «саджаючи» їх у човники у своїх посібниках. Приготуйте вказівний пальчик, поставте його на перший склад. Читаємо ра́ зом склади, які будемо співати, «саджаючи» їх у човники.
— Молодці! Заспіваймо ці склади на мелодію пісні «Алфавіт». Кожен рядок (учитель показує на плакаті) дочитуємо до кінця. Приготуйте вказівний пальчик, знайдіть перший склад. Співаємо (діти ра́ зом з учителем співають один куплет із приспівом). Рекомендуємо обов’язково на перших уроках починати співати в повільному темпі. Швидкий темп співу вводимо поступово.
Вправа «Веселий папужка»
Дидактична доцільність вправи: вправа дає можливість вивчити алфавіт, розвиває пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, фонематичний слух. За допомогою вправи формуються: уміння розрізняти звуки та букви, що їх позначають; чітке уявлення того, що буква — це графічний знак звука; уявлення про графічний образ друкованих літер; уміння впізнавати кожну друковану літеру алфавіту та розрізняти букву як знак, що позначає певний звук мовлення.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— До нас у клас завітав веселий папужка (учитель демонструє іграшку). Він пропонує розфарбувати серединки квіточок з тими буквами та складами, які він озвучив (на дошці висить плакат). Учитель з іграшкою в руці підходить до учня й шепоче на вушко дитині звук (поданий на плакаті), удаючи, що це шепоче папужка-іграшка. Учень виходить до дошки й голосно промовляє те, що почув від папужки. Учитель пропонує знайти на плакаті квіточку, у якій записано літеру (літери), що позначає (позначають) цей звук (склад). Діти знаходять відповідну квіточку в посібниках і розфарбовують її серединку кольоровим олівцем (на розсуд учителя). Після розфарбування здійснюється фонетичний аналіз звуків, складів, обов’язково виконуються різні аналітико-синтетичні операції зі звуками мовлення, що є базовими для формування навички читання та письма: слухаю → сприймаю → відтворюю (порівняння звуків приголосний — голосний; твердий приголосний — м’який приголосний; визначення кількості звуків у поданому складі).
Вправа «Фотоапарат»
Дидактична доцільність вправи: вправа передбачає розвиток пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги; формування навичок швидкого читання цілими словами; сприйняття інформації, її запам’ятовування та відтворення; розвиток мовлення, отримання довідкової та наукової інформації, цілісних знань про навколишній світ.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Пам’ять — це здатність людини безпомилково відтворити отриману інформацію. Тобто прочитати, сприйняти, запам’ятати й відтворити. Для того щоб запам’ятовувати, слід виконувати дії за визначеним алгоритмом: — уважно подивися, прочитай інформацію; — повтори про себе; — відтвори інформацію, одержану в поданому матеріалі. Відтворення здійснюється в усній і письмовій формі; форми діяльності учнів можуть бути колективними, індивідуальними, парними, груповими. Під час колективної діяльності на першому етапі учні повторюють хором під керівництвом учителя; індивідуальна форма передбачає самостійну роботу за посібником чи висловлювання вголос у класі; парна форма — учні повторюють інформацію в парі одне одному.
Вправа «Оживи літеру»
Дидактична доцільність вправи: допомагає вивчити алфавіт; розвиває пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, уяву, фантазію, творчі здібності; формує вміння впізнавати друковані букви алфавіту, чітке уявлення про графічний образ друкованої літери, оцінні судження учнів (самооцінка, взаємооцінка); сприяє збагаченню, поповненню активного словникового запасу учнів. Вправа націлена на розвиток дрібних м’язів руки, естетичного смаку, толерантного ставлення, на формування координації дій рухового та зорового аналізаторів, на засвоєння гігієнічних правил, яких дотримуються під час письма.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Ми любимо бігати, стрибати, дивитися мультфільми, посміхатися, галасувати. Попрацюймо чарівниками. Спробуймо «оживити» велику друковану літеру А, щоб вона теж могла бігати, сміятися, розмовляти, гратися.
— Слідкуймо за посадкою та правильним положенням олівця в руці (учитель показує, як правильно тримати олівець у руці під час малювання та письма).
— Починаємо «оживляти» велику друковану літеру А (учитель викликає двох учнів, які «оживляють» літеру А на дошці (плакаті), решта учнів працює в посібниках індивідуально). Обов’язково слід організувати демонстрацію виконаних робіт і вербально оцінити працю дітей. Першими презентують роботу учні, які працювали біля дошки.
Вправа «Гвинтокрил»
Дидактична доцільність вправи: вправа націлена на здійснення здоров’язбережувальних технологій, розвиток дрібних м’язів руки.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Діти, допоможемо гвинтокрилу навчитися літати? Поставили руки на лікті. Ліву руку поклали на парту, праву — зверху. Підняли верхню ручку. Наша долонька — лопаті гвинтокрила. Ця ручка навчить гвинтокрил літати. Здійснюємо рухи та промовляємо так, як я (учитель демонструє кругові оберти кисті руки, поступово піднімаючи руки вгору). — «Лопатями заверчу і на небо полечу! Лопатями заверчу і у зошит прилечу».
— Тепер учать літати гвинтокрил обидві ручки. Поставили долоньки навпроти, виконуємо рухи й промовляємо: «Лопатями заверчу і на небо полечу! Лопатями заверчу і у зошит прилечу».
— Подивіться на лопаті гвинтокрила (на свої рученята), не піднімаючи голови, лише оченятками, а тепер опустили рученята та подивилися на них: як вправно вони здійснили рухи гвинтокрила!
— А тепер навчі́мося писати елемент «похила лінія» за порадою Мудрої Сови та веселого Олівчика.
Вправа «Повітряні кульки»
Дидактична доцільність вправи: вправа надає можливість формувати техніку читання цілими словами, читання з дотриманням норм літературної вимови та розуміння прочитаного на основі правильного дихання; реалізувати на уроках здоров’язбережувальні технології; вправа передбачає введення лексичного матеріалу, наукових термінів, роботу з тлумачними словниками (аудіо-, відеословник, друковане видання словника); сприяє розвитку пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги, поповненню активного запасу словничка учнів, удосконаленню їхніх артикуляційних навичок. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Підготуймося до читання «Казки про алфавіт». У цьому нам допоможуть мавпочка та ведмежатко, які полюбляють подорожувати на повітряних кульках. Для успішного виконання вправи «Повітряні кульки» потренуймося. Щоб гарно читати, слід правильно дихати. Отож тренуємося ра́ зом зі мною:
— вирівняли спинки, розправили плечі. Поклали руку на діафрагму так, як я (учитель показує та перевіряє);
— вдихаємо носиком повітря, посміхаючись, але не розтуляючи губок. Погляньте, як роблю це я: набрали повітря і на мій рахунок до трьох (один, два, три)
— затримали повітря. Після того, як я скажу «три»,
— видихаємо через ротик. Робимо так, як показую я, уважно спостерігайте.
Спробуймо зі мною ра́ зом.
1. Знайдіть мавпочку. Поставте вказівний пальчик на перше слово.
2. Подивіться на стрілочку, за нею ми будемо спускатися. Пригадайте алгоритм правильного читання: зліва направо, зверху вниз.
3. Читаємо луною, «саджаючи» слова в човник (прочитуємо слова в першій колонці, аналогічно виконуємо роботу зі словами другої колонки).
— Я читаю — ви повторюєте. Приготувались! Читаємо луною. Поклали руку на діафрагму. Вдихнули зі мною і на затриманому диханні читаємо слова в колонці мавпочки. (Аналогічно проводимо роботу зі словами в колонці ведмедика). — Мавпочка та ведмедик засумували. Допоможімо друзям політати на повітряних кульках ра́ зом (на затриманому диханні читаємо слова першої та другої колонок).
Використання вправ на уроках математики
(«Логічна задача», коректурна вправа)
Вправа «Логічна задача»
Дидактична доцільність вправи: вправа «Логічна задача» в першому класі розрахована на формування евристичних прийомів, умінь та навичок обирати й вибудовувати стратегії аналізу та розв’язання математичних завдань. Під час розв’язання логічної задачі формуємо вміння перекласти словесний зміст мовою математики (уміння будувати математичну модель, розв’язувати й аналізувати отримані результати).
Вправа «Логічна задача» є засобом розвитку пізнавальних процесів, формування в учнів мотивації до навчальної діяльності, інтересу до точних наук, виховання вольових якостей, естетичних почуттів. Учні, розв’язуючи логічну задачу, розвивають математичне мовлення (читають математичні тексти, використовують і запам’ятовують математичні терміни, формулюють усні відповіді на запитання). Вправа «Логічна задача» дає змогу вчити учнів читати, сприймати та відтворювати математичну інформацію. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
I етап. Сприйняття тексту задачі — Знайко просить дати відповідь на запитання. А яке саме — слухаймо уважно (учитель уголос читає задачу).
II етап. Пошук і знаходження відповіді на запитання
— Хто може відразу відповісти на запитання Знайка? (Відповіді дітей.)
— У нас різні відповіді. А має бути одна, правильна. Тож ра́ зом знайдімо правильну відповідь.
III етап. Практично-перетворювальні дії Учитель та учні інсценують текстовий зміст задачі. — Назаре, ти будеш ведучим. Обери серед учнів свою кількість «гусей» (дитина виводить до дошки обраних однокласників — «гусей»). — Нагадую зміст запитання Знайка. Я читаю, а ти, Назаре, спробуй розташувати наших «гусей» у потрібному порядку. (Відбувається інсценування умови задачі. Учні класу допомагають.) — Отже, скільки гусей летіло? Молодці. IV етап. Схематично-ілюстративний аналіз задачі — Яка відповідь правильна? — До свого запитання Знайко додав малюнки. Який з них відповідає завданню Знайка? Обведіть його. Закресліть зайві. — Перевірмо нашу відповідь. Увага на екран (перегляд ІКТ).
Коректурна вправа
Дидактична доцільність вправи: коректурна вправа дає можливість розвивати вміння орієнтуватися в матеріальному просторі та визначати місце розташування предметів у ньому, встановлювати найпростіші причиново-наслідкові зв’язки, лічити предмети, використовуючи логічно-математичні сполучники. Коректурна вправа забезпечує: розвиток пам’яті, гнучкість мислення, здатність швидко та легко переходити від одного предмета до іншого, віддалених за своїм змістом, уміння виявляти розбіжності між ними; здатність до узагальнення та виявлення зв’язків, відношень, а також класифікації, систематизації, структурування інформації; формування високої концентрації уваги, самоконтролю. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Наступним нашим завданням є коректурна вправа.
Полічі́мо всі знаки «<», закреслюючи їх. Ось так (учитель показує на плакаті). — Результати лічби запишімо ось у цьому квадратику (учитель показує на плакаті, де саме).
— Але спочатку згадаймо, як пишуться математичні знаки. Читаємо ра́ зом (на плакаті знаки «<», «>», «=»).
— Виділимо маркером знак «<» в пораді Мудрої Сови так, як я (учитель показує на плакаті).
— Будемо рахувати кількість знаків «<» уголос так, як я. Уважно послухайте. Знак «менше» — один, знак «менше» — два, знак «менше» — три...
— А зараз ми промовляємо й закреслюємо знаки «<» ра́ зом (діти працюють ра́ зом з учителем).
— Записуємо результат лічби — п’ять знаків «менше», — записуєте й вимовляєте, як я.
— Увага на екран. Перевірмо себе (перегляд ІКТ). Молодці! Аналогічно проводимо коректурну вправу, де здійснюється рахунок двох знаків. — Знак «менше» — один. — Знак «менше» — два. — Цифра «п’ять» — один. — Знак «менше» — три. — Цифра «п’ять» — два... Результат лічби учні записують у двох клітинках. Важливо: не перераховувати знаки окремо!
Вправи «Презентація букв», «Презентація цифр»
Дидактична доцільність вправ: розвиваємо пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, фонематичний слух. Формуємо: уміння впізнавати кожну друковану букву алфавіту (цифру); чітке уявлення того, що буква — це графічний знак звука; уявлення про графічний образ друкованої літери (цифри).
Здійснюється збагачення й поповнення активного словникового запасу учнів, формування і розвиток мовленнєвих навичок. Вправа націлена на формування вміння уважно слухати, розуміти почуте, виконувати завдання після одного прослуховування.
Технологічна структура вправи
Метод бесіди — Сьогодні ми ознайомимося з першими літерами українського алфавіту, а для цього заспіваємо пісеньку «Алфавіт». Погляньмо на букви, увага на екран. Промовляймо ра́зом з диктором. Після перегляду презентації семи літер учитель проводить бесіду.
— Назвіть букву, що була першою на екрані.
— Що зображено біля великої та маленької літер Аа?
— Молодці. (Для підтвердження правильності відповідей учнів учитель прикріпляє на дошці картку із зображенням літер Аа.)
— Яку букву ви побачили після букв Вв?
— Що зображено біля букв Гг?
— Якого кольору годинник? А стрілочки якого кольору? Молодці (картка).
— Назвіть останню літеру сьогоднішньої презентації.
— Що намальовано біля букв Ее?
— Якого кольору ця машина?
— Молодці (картка). Протягом вересня (по три уроки щоденно (читання + українська мова + «Я пізнаю світ») учитель має розглянути (метод бесіди — за наведеним зразком) кожну букву з блоку, поданого в презентації. Аналогічно працюємо над виконанням вправи «Презентація цифр»
Вправа «Човники» (формування й розвиток навички читання цілими словами)
Дидактична доцільність вправи: формування усвідомленого, правильного плавного читання «цілими словами»; навчання вимови слів за орфоепічними нормами; розвиток зорової пам’яті (графічний образ слова), дотримання пауз, регулювання темпу читання, сили, тону голосу; сприяє поповненню активного словникового запасу учнів. Учень «стежить» вказівним пальчиком руки, що зумовлено тактильною пам’яттю. Учитель наголошує на алгоритмі стеження: зліва направо, зверху вниз.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Наш український народ — дуже мудрий. Про його мудрість свідчать складені ним численні прислів’я. Послухайте уважно одне з українських прислів’їв і запам’ятайте: «Хто багато читає, той багато знає».
— Хто може повторити прислів’я, піднесіть, будь ласка, руку. — Хто може пояснити, чому так: багато знає той, хто читає багато? (Із книжок ми можемо дізнатися про все у світі. Хто багато читає, той стає освіченою та мудрою людиною. Учні нашого класу стануть гарними, успішними учнями, якщо обов’язково читатимуть книжки).
— Хто з вас уміє читати? — Згадаймо з вами, як правильно читати. (Читають словами. Слова між собою розділені пробілами — порожніми місцями. Читають зліва направо, зверху вниз або за напрямком стрілки).
— Тепер прочитаймо прислів’я всі ра́ зом... Алгоритм формування навички читання цілими словами
1. Бесіда про значення читання в житті людини.
2. Формування повної орієнтувальної основи читання й уміння застосовувати прийом стеження: — бесіда про значення в житті кожної людини здобутків, досвіду народу, досягнень видатних людей; — слухання і сприйняття медіатексту (малі жанри усної народної творчості, висловлення видатних людей тощо); — відтворення вислову з пам’яті; — тлумачення змісту вислову; — повторення правил читання (слова відокремлені одне від одного пробілами, читання зліва направо, зверху вниз, цілими словами); — читання вислову вчителем (учитель читає і «саджає» слова в човники); — хорове читання вислову (учитель читає ра́ зом з учнями, «саджає» слово в човник, учні повторюють рухи вчителя в повітрі); — індивідуальна робота біля дошки (учень/учениця, сприйнявши графічний образ слова, відтворює вказане слово, «прочитуючи» його й «саджаючи» слово в човник); — «читання» (відтворення з пам’яті графічних образів слів) вислову одним учнем.
Вправа «Жук-буквоїд» (та її варіанти: «Сонечко і хмарки», «Кнопочка вишиває», «Дощик», «Допомога Поспішайкові») Дидактична доцільність вправи: дає можливість вивчити алфавіт; розвиває пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, фонематичний слух, уяву. Формуємо: уміння впізнавати кожну друковану букву алфавіту; чітке уявлення того, що буква — це графічний знак звука; уявлення про графічний образ друкованих літер. Збагачується активний словниковий запас учнів. Вправа націлена на вміння уважно слухати, розуміти почуте, виконувати завдання після одного прослуховування. Технологічна структура вправи
Метод бесіди (за плакатом на дошці)
— Ра́ зом з нами подорожувати Країною Знань буде жук (сонечко і хмарки, дощик, наші друзі коротульки). Це незвичайний жук. Він полюбляє шкодити буквам. Тому його назвали жуком-буквоїдом. Ми не будемо сварити за це комаху, а станемо лікарями Айболи́ тями й вилікуємо букви.
— Відновімо велику букву А. Ця буква складається з двох похилих ліній і перетинки між ними. Уявіть, що ви артисти. Як би ви презентували велику друковану літеру А на сцені? — Пальчиками проведіть у напрямку стрілочок, які показують, як правильно написати велику друковану літеру А. (Зразок — на полях вправи в посібнику). Ось так, як я. (Учитель презентує велику друковану літеру А на плакаті та демонструє її елементи, звертаючи увагу на алгоритм відтворення). — Вилікуймо букву. (Учитель викликає учнів до дошки по черзі для роботи з плакатом. Учні класу в цей час виконують роботу в посібниках індивідуально.)
Вправа «Сорока й черепаха»
Дидактична доцільність вправи: ця вправа дає можливість оволодіти технікою, прийомами читання, розуміння й аналізу тексту, зокрема реалізувати такі складові техніки читання, як спосіб читання цілими словами, правильність читання (читання з дотриманням літературної вимови), швидкість читання (нормальний темп, що дає можливість усвідомити текст). Результатом роботи над цією вправою є формування навички читати з правильним інтонуванням, активізацією процесів розумової діяльності, запам’ятовування й сприйняття та відтворення прочитаного. Ця вправа — копітка робота вчителя над формуванням, удосконаленням артикуляційних навичок. Вона є засобом відпрацювання темпу читання й переходу до читання мовчки. Вправа має морально-етичне значення: у дитини формується впевненість у своїх силах і здібностях, що є мотиваційним компонентом її навчання. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Ми бажаємо бути успішними учнями. Перший крок до успіху учня — це вміння швидко і правильно читати. І нам у цьому допоможуть друзі — сорока й черепаха.
— Як ходить черепаха? (Повільно.)
— Покажіть як саме (діти демонструють біля парт).
— І читати ми будемо ра́ зом зі мною в темпі ходи́ черепахи, тобто повільно. Поставимо вказівний пальчик на перший склад (перше слово). Читаємо, «саджаючи» слова в човники (діти читають ра́ зом з учителем). Молодці!
— А сорока збирає всі новини в лісі. Для цього їй необхідно швидко літати. Покажіть як саме (діти демонструють біля парт).
— Читаймо зі мною в темпі моторної сороки, тобто швидко, «саджаючи» слова в човники. Приготуймо вказівні пальчики. Читаймо ра́ зом. Молодці! — Зараз хлопці прочитають у темпі ходи черепахи (повільно), а дівчата будуть слідкувати (діти читають під керівництвом учителя). Молодці!
— А зараз у темпі моторної сороки (швидко) прочитають дівчата, а хлопці слідкуватимуть (діти читають ра́ зом з учителем).
Вправа «Пісенька складів»
Дидактична доцільність вправи: виконання вправи дає можливість розвивати зорову пам’ять, довільну увагу, фонематичний слух; а також навичку читати цілими словами (декілька складів або буквосполучень); формує навичку миттєвого впізнавання найуживаніших слів (з двох-трьох букв) і коротких сполучень слів; уміння впізнавати кожну друковану літеру алфавіту; уміння правильно інтонувати слова, речення на основі правильного дихання, яке є основою мовлення; емоційноціннісне сприйняття. Вправа дає можливість здійснювати здоров’язбережувальні технології.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Для того щоб швидко й правильно читати, необхідно розвивати правильність вимови та дихання. Піднесіть руки, хто любить співати. А наші герої завжди співають свою улюблену «Пісеньку складів». Прочитаймо, які саме склади наші герої співають сьогодні.
— Я ставлю вказівний палець на перший склад «Пісеньки складів» (плакат висить на дошці) і буду читати склади по вертикалі (зверху вниз), «саджаючи» склади в човники. Читайте ра́ зом зі мною. (Учитель демонструє читання складів по вертикалі на плакаті).
— А зараз прочитаєте склади по вертикалі ви, «саджаючи» їх у човники у своїх посібниках. Приготуйте вказівний пальчик, поставте його на перший склад. Читаємо ра́ зом склади, які будемо співати, «саджаючи» їх у човники.
— Молодці! Заспіваймо ці склади на мелодію пісні «Алфавіт». Кожен рядок (учитель показує на плакаті) дочитуємо до кінця. Приготуйте вказівний пальчик, знайдіть перший склад. Співаємо (діти ра́ зом з учителем співають один куплет із приспівом). Рекомендуємо обов’язково на перших уроках починати співати в повільному темпі. Швидкий темп співу вводимо поступово.
Вправа «Веселий папужка»
Дидактична доцільність вправи: вправа дає можливість вивчити алфавіт, розвиває пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, фонематичний слух. За допомогою вправи формуються: уміння розрізняти звуки та букви, що їх позначають; чітке уявлення того, що буква — це графічний знак звука; уявлення про графічний образ друкованих літер; уміння впізнавати кожну друковану літеру алфавіту та розрізняти букву як знак, що позначає певний звук мовлення.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— До нас у клас завітав веселий папужка (учитель демонструє іграшку). Він пропонує розфарбувати серединки квіточок з тими буквами та складами, які він озвучив (на дошці висить плакат). Учитель з іграшкою в руці підходить до учня й шепоче на вушко дитині звук (поданий на плакаті), удаючи, що це шепоче папужка-іграшка. Учень виходить до дошки й голосно промовляє те, що почув від папужки. Учитель пропонує знайти на плакаті квіточку, у якій записано літеру (літери), що позначає (позначають) цей звук (склад). Діти знаходять відповідну квіточку в посібниках і розфарбовують її серединку кольоровим олівцем (на розсуд учителя). Після розфарбування здійснюється фонетичний аналіз звуків, складів, обов’язково виконуються різні аналітико-синтетичні операції зі звуками мовлення, що є базовими для формування навички читання та письма: слухаю → сприймаю → відтворюю (порівняння звуків приголосний — голосний; твердий приголосний — м’який приголосний; визначення кількості звуків у поданому складі).
Вправа «Фотоапарат»
Дидактична доцільність вправи: вправа передбачає розвиток пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги; формування навичок швидкого читання цілими словами; сприйняття інформації, її запам’ятовування та відтворення; розвиток мовлення, отримання довідкової та наукової інформації, цілісних знань про навколишній світ.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Пам’ять — це здатність людини безпомилково відтворити отриману інформацію. Тобто прочитати, сприйняти, запам’ятати й відтворити. Для того щоб запам’ятовувати, слід виконувати дії за визначеним алгоритмом: — уважно подивися, прочитай інформацію; — повтори про себе; — відтвори інформацію, одержану в поданому матеріалі. Відтворення здійснюється в усній і письмовій формі; форми діяльності учнів можуть бути колективними, індивідуальними, парними, груповими. Під час колективної діяльності на першому етапі учні повторюють хором під керівництвом учителя; індивідуальна форма передбачає самостійну роботу за посібником чи висловлювання вголос у класі; парна форма — учні повторюють інформацію в парі одне одному.
Вправа «Оживи літеру»
Дидактична доцільність вправи: допомагає вивчити алфавіт; розвиває пам’ять, зокрема зорову, довільну увагу, уяву, фантазію, творчі здібності; формує вміння впізнавати друковані букви алфавіту, чітке уявлення про графічний образ друкованої літери, оцінні судження учнів (самооцінка, взаємооцінка); сприяє збагаченню, поповненню активного словникового запасу учнів. Вправа націлена на розвиток дрібних м’язів руки, естетичного смаку, толерантного ставлення, на формування координації дій рухового та зорового аналізаторів, на засвоєння гігієнічних правил, яких дотримуються під час письма.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Ми любимо бігати, стрибати, дивитися мультфільми, посміхатися, галасувати. Попрацюймо чарівниками. Спробуймо «оживити» велику друковану літеру А, щоб вона теж могла бігати, сміятися, розмовляти, гратися.
— Слідкуймо за посадкою та правильним положенням олівця в руці (учитель показує, як правильно тримати олівець у руці під час малювання та письма).
— Починаємо «оживляти» велику друковану літеру А (учитель викликає двох учнів, які «оживляють» літеру А на дошці (плакаті), решта учнів працює в посібниках індивідуально). Обов’язково слід організувати демонстрацію виконаних робіт і вербально оцінити працю дітей. Першими презентують роботу учні, які працювали біля дошки.
Вправа «Гвинтокрил»
Дидактична доцільність вправи: вправа націлена на здійснення здоров’язбережувальних технологій, розвиток дрібних м’язів руки.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Діти, допоможемо гвинтокрилу навчитися літати? Поставили руки на лікті. Ліву руку поклали на парту, праву — зверху. Підняли верхню ручку. Наша долонька — лопаті гвинтокрила. Ця ручка навчить гвинтокрил літати. Здійснюємо рухи та промовляємо так, як я (учитель демонструє кругові оберти кисті руки, поступово піднімаючи руки вгору). — «Лопатями заверчу і на небо полечу! Лопатями заверчу і у зошит прилечу».
— Тепер учать літати гвинтокрил обидві ручки. Поставили долоньки навпроти, виконуємо рухи й промовляємо: «Лопатями заверчу і на небо полечу! Лопатями заверчу і у зошит прилечу».
— Подивіться на лопаті гвинтокрила (на свої рученята), не піднімаючи голови, лише оченятками, а тепер опустили рученята та подивилися на них: як вправно вони здійснили рухи гвинтокрила!
— А тепер навчі́мося писати елемент «похила лінія» за порадою Мудрої Сови та веселого Олівчика.
Вправа «Повітряні кульки»
Дидактична доцільність вправи: вправа надає можливість формувати техніку читання цілими словами, читання з дотриманням норм літературної вимови та розуміння прочитаного на основі правильного дихання; реалізувати на уроках здоров’язбережувальні технології; вправа передбачає введення лексичного матеріалу, наукових термінів, роботу з тлумачними словниками (аудіо-, відеословник, друковане видання словника); сприяє розвитку пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги, поповненню активного запасу словничка учнів, удосконаленню їхніх артикуляційних навичок. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Підготуймося до читання «Казки про алфавіт». У цьому нам допоможуть мавпочка та ведмежатко, які полюбляють подорожувати на повітряних кульках. Для успішного виконання вправи «Повітряні кульки» потренуймося. Щоб гарно читати, слід правильно дихати. Отож тренуємося ра́ зом зі мною:
— вирівняли спинки, розправили плечі. Поклали руку на діафрагму так, як я (учитель показує та перевіряє);
— вдихаємо носиком повітря, посміхаючись, але не розтуляючи губок. Погляньте, як роблю це я: набрали повітря і на мій рахунок до трьох (один, два, три)
— затримали повітря. Після того, як я скажу «три»,
— видихаємо через ротик. Робимо так, як показую я, уважно спостерігайте.
Спробуймо зі мною ра́ зом.
1. Знайдіть мавпочку. Поставте вказівний пальчик на перше слово.
2. Подивіться на стрілочку, за нею ми будемо спускатися. Пригадайте алгоритм правильного читання: зліва направо, зверху вниз.
3. Читаємо луною, «саджаючи» слова в човник (прочитуємо слова в першій колонці, аналогічно виконуємо роботу зі словами другої колонки).
— Я читаю — ви повторюєте. Приготувались! Читаємо луною. Поклали руку на діафрагму. Вдихнули зі мною і на затриманому диханні читаємо слова в колонці мавпочки. (Аналогічно проводимо роботу зі словами в колонці ведмедика). — Мавпочка та ведмедик засумували. Допоможімо друзям політати на повітряних кульках ра́ зом (на затриманому диханні читаємо слова першої та другої колонок).
Використання вправ на уроках математики
(«Логічна задача», коректурна вправа)
Вправа «Логічна задача»
Дидактична доцільність вправи: вправа «Логічна задача» в першому класі розрахована на формування евристичних прийомів, умінь та навичок обирати й вибудовувати стратегії аналізу та розв’язання математичних завдань. Під час розв’язання логічної задачі формуємо вміння перекласти словесний зміст мовою математики (уміння будувати математичну модель, розв’язувати й аналізувати отримані результати).
Вправа «Логічна задача» є засобом розвитку пізнавальних процесів, формування в учнів мотивації до навчальної діяльності, інтересу до точних наук, виховання вольових якостей, естетичних почуттів. Учні, розв’язуючи логічну задачу, розвивають математичне мовлення (читають математичні тексти, використовують і запам’ятовують математичні терміни, формулюють усні відповіді на запитання). Вправа «Логічна задача» дає змогу вчити учнів читати, сприймати та відтворювати математичну інформацію. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
I етап. Сприйняття тексту задачі — Знайко просить дати відповідь на запитання. А яке саме — слухаймо уважно (учитель уголос читає задачу).
II етап. Пошук і знаходження відповіді на запитання
— Хто може відразу відповісти на запитання Знайка? (Відповіді дітей.)
— У нас різні відповіді. А має бути одна, правильна. Тож ра́ зом знайдімо правильну відповідь.
III етап. Практично-перетворювальні дії Учитель та учні інсценують текстовий зміст задачі. — Назаре, ти будеш ведучим. Обери серед учнів свою кількість «гусей» (дитина виводить до дошки обраних однокласників — «гусей»). — Нагадую зміст запитання Знайка. Я читаю, а ти, Назаре, спробуй розташувати наших «гусей» у потрібному порядку. (Відбувається інсценування умови задачі. Учні класу допомагають.) — Отже, скільки гусей летіло? Молодці. IV етап. Схематично-ілюстративний аналіз задачі — Яка відповідь правильна? — До свого запитання Знайко додав малюнки. Який з них відповідає завданню Знайка? Обведіть його. Закресліть зайві. — Перевірмо нашу відповідь. Увага на екран (перегляд ІКТ).
Коректурна вправа
Дидактична доцільність вправи: коректурна вправа дає можливість розвивати вміння орієнтуватися в матеріальному просторі та визначати місце розташування предметів у ньому, встановлювати найпростіші причиново-наслідкові зв’язки, лічити предмети, використовуючи логічно-математичні сполучники. Коректурна вправа забезпечує: розвиток пам’яті, гнучкість мислення, здатність швидко та легко переходити від одного предмета до іншого, віддалених за своїм змістом, уміння виявляти розбіжності між ними; здатність до узагальнення та виявлення зв’язків, відношень, а також класифікації, систематизації, структурування інформації; формування високої концентрації уваги, самоконтролю. Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Наступним нашим завданням є коректурна вправа.
Полічі́мо всі знаки «<», закреслюючи їх. Ось так (учитель показує на плакаті). — Результати лічби запишімо ось у цьому квадратику (учитель показує на плакаті, де саме).
— Але спочатку згадаймо, як пишуться математичні знаки. Читаємо ра́ зом (на плакаті знаки «<», «>», «=»).
— Виділимо маркером знак «<» в пораді Мудрої Сови так, як я (учитель показує на плакаті).
— Будемо рахувати кількість знаків «<» уголос так, як я. Уважно послухайте. Знак «менше» — один, знак «менше» — два, знак «менше» — три...
— А зараз ми промовляємо й закреслюємо знаки «<» ра́ зом (діти працюють ра́ зом з учителем).
— Записуємо результат лічби — п’ять знаків «менше», — записуєте й вимовляєте, як я.
— Увага на екран. Перевірмо себе (перегляд ІКТ). Молодці! Аналогічно проводимо коректурну вправу, де здійснюється рахунок двох знаків. — Знак «менше» — один. — Знак «менше» — два. — Цифра «п’ять» — один. — Знак «менше» — три. — Цифра «п’ять» — два... Результат лічби учні записують у двох клітинках. Важливо: не перераховувати знаки окремо!
Комментариев нет:
Отправить комментарий